Grundfos Syd 2
Stimulerende kontorbyggeri med fokus på medarbejdertrivsel
Medarbejdertrivsel, miljøvenlig drift og en stærk arbejdspladsidentitet udgør nogle af hovedværdierne bag designet af en ny kontorbygning ved Grundfos’ hovedsæde i Bjerringbro, hvor social commissioning har været et centralt element i ibrugtagningen af den nye bygning for at understøtte den værdiskabelse som Grundfos ønskede sig som resultat af deres nye bygning.
Byggeprojekt som anledning til forandring
Når et nyt byggeri skal opføres, udgør det altid en lejlighed til at igangsætte forandringer, der kan skabe værdi for de fremtidige brugere og virksomheden. Forskning viser dog, at ændringer i de fysiske rammer ikke nødvendigvis medfører de ønskede forandringer på en arbejdsplads, og desuden viser forskning, at inddragelse af medarbejderne i forandringerne er essentiel for at lykkes.
I forbindelse med ibrugtagningen af Grundfos' nye kontorbygning, Syd2, gennemførte AART en social commissioning proces. Her blev der udpeget en række ambassadører blandt medarbejderne, der repræsenterede de kommende brugere af bygningen. Ambassadørerne deltog i workshops før indflytning og efter indflytning. Inden indflytning var fokus at igangsætte en række prøvehandlinger blandt medarbejderne for at tage hul på den ønskede forandring i den kommende nye bygning allerede inden indflytning. Efter ibrugtagning var fokus at evaluere, hvorvidt og hvordan den nye bygning understøtter medarbejderne i deres nye daglige arbejdspraksisser, og derefter tilpasse og justere for at optimere værdiskabelsen af samspillet mellem brugerne og den nye bygning.
Vores samarbejde med AART omkring social commissioning har bidraget til, at visionerne for vores nye kontorbyggeri er blevet indfriet – også efter, at vores medarbejdere har taget bygningen i brug. AARTs proces for social commissioning har taget højde for, at et nyt byggeri ikke skaber forandring alene — vi bliver nødt til at have medarbejderne med ombord, så de også ændrer deres adfærd! Her har AARTs systematiske brug af Effektkompasset og en effektiv veltilrettelagt og ‑faciliteret proces med udvalgte ambassadører blandt medarbejderne været afgørende for det positive resultat.- Kjeld Schmidt Christensen, Senior Director, Group Facility Management, Grundfos