Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Læs mere

Vrå Skole

Et økosystem for leg og læring

Beliggenhed
Vrå, Danmark
Bygherre
Hjørring Kommune
Størrelse
10.000 kvm
Status
Under opførelse
Konkurrence
Vinderforslag i projektkonkurrence i 2017
Arkitekt
AART (totalrådgiver)
JAJA architects
Ingeniør
Søren Jensen
Vrå Public School AART web Facts 1100x700

Vrå Skole åbner for nye perspektiver på at stimulere børns evne og lyst til at lære. Det sker ved at sammentænke læring og landskab, så børn kan lege og lære i et komplet økosystem, der forandrer sig over tid – i løbet af dagen og året og med tiden.

Forslaget bygger på en banebrydende idé, hvor skoven bliver til skolen. Det er bæredygtigt hele vejen igennem og tænker det helt ind i den pædagogiske brug af skolen.
Uddrag fra dommerbetænkning
Vrå Public School Inner School Square AART architects

En vifte af tilbud

Vrå Skole er et unikt projekt, der sætter fokus på børns leg, læring og udvikling og samler en bred vifte af tilbud for byens borgere på tværs af alder. Som del af skolen opføres således et børnehus samt tilhørende bibliotek, idrætshal og udendørs aktivitetslandskab – alt sammen i tæt samspil med de naturskønne omgivelser.

1626 Programm Organisation Landscape update 05

Bæredygtigt pionerprojekt

600 træer vil ikke alene trække skoven helt tæt på skolen. De vil også fungere som passiv solafskærmning om sommeren.

Lege- og læringslandskab

Unikt for projektet er samspillet mellem læring og landskab. Det bygger på en bæredygtig ambition om at skabe et komplet økosystem for leg og læring. En ambition, som er omsat til et lege- og læringslandskab, hvor skoven bliver til skolen og omvendt. Ude og inde smelter sammen, så skolen opleves som ’Læringsskoven’, hvor kultur og natur, pædagogik og bæredygtighed, mødes i et nærværende og nytænkende læringsmiljø.

Vrå Public School School and Forest AART architects

Skolens hjerte

Skolen er opbygget af klynger omkring et hjerterum. Som det samlende torv forener rummet både landskabet, ankomsten og klyngerne med idrætshallen, biblioteket, børnehuset, fagområderne og klassetrinnene i et åbent og stemningsfuldt greb. Læg dertil, at to indre gårdhaver giver rummet en let, lys og levende karakter samtidig med at underopdele det i en række klart definerede zoner.

1626 Landscape diagrams Phase2 Vand BIG copy

Vil du vide mere?

  • Kathrine H. Stærmose
    Associeret / Teamleader / Arkitekt MAA
    På orlov
    khs@aart.dk
    +45 41 72 80 87