Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse på vores website | Læs mere

Vrå Børne- og Kulturhus

Et lokalt knudepunkt for leg og læring

Beliggenhed
Vrå, Danmark
Bygherre
Hjørring Kommune
Størrelse
10.000 kvm
Status
Opført 2021
Konkurrence
Vinderforslag i projektkonkurrence i 2017
Arkitekt
AART (totalrådgiver)
JAJA architects
Ingeniør
Søren Jensen
Entreprenør
NCC
Hæderspris
Kåret til Danmarks bedste skolebyggeri i 2022
Q7 A1347

Vrå Børne- og Kulturhus åbner for nye perspektiver på at sammentænke læringsmiljø med et aktivt lokalliv. Det sker ved at samle skolelokaler og en bred vifte af byens aktiviteter under et tag, hvor børn og borgere kan mødes, lege og lære sammen.

Jeg arbejder på skolen, og jeg nyder at gå på arbejde hver dag. Der er dejligt indeklima, lyden er fantastisk, der er lyst og dejligt i alle rum. Bygningen bruges af alle i byen, og det styrker sammenholdet
Uddrag fra afstemningen til Årets Skolebyggeri 2022
Vraa Borne Kulturhus AART 30 H

Samler en bred vifte af tilbud

Vrå Børne- og Kulturhus er et unikt projekt, der sætter fokus på børns leg, læring og udvikling og samler en bred vifte af tilbud. Som del af skolen opføres således et børnehus samt tilhørende bibliotek, idrætshal og udendørs aktivitetslandskab – alt sammen med målet om at skabe et socialt knudepunkt, hvor børn og borgere mødes på kryds og tværs af alder og indgår i det lokale fællesskab.

1626 Programm Organisation Landscape update 05

Et effektfuldt redskab

Hvilken forskel vil den nye skole gøre? Med førmålingen af Vrå Børne- og Kulturhus får vi et unikt indblik i, hvordan det fysiske miljø påvirker hverdagen på den eksisterende skole. Det giver os et godt udgangspunkt for at arbejde med ibrugtagningen af den nye skole og undersøge på hvilke måder, og i hvilket omgang designintentionerne for den nye skole kan indfries i praksis – og om arkitekturen har haft de ønskede effekter på læringsmiljøet og hverdagen på skolen. Kilde: Browning (2015) / Augustin & Fell (2015)

Skaber stor sammenhængskraft

Vrå Børne- og Kulturhus vil ikke alene spille en central rolle i lokalsamfundet. Fra den første dag i vuggestuen til dem sidste i skolen - og for nogle langt ind i deres voksenliv - vil huset skabe sammenhæng i hverdagen for både børn, unge og voksne. Et fokus på at skabe et trygt sted med stor sammenhængskraft, som gennemsyrer arkitekturen. Blandt meget andet kommer det til udtryk i særskilte indgange til børnehave, vuggestue og skole, der giver rolige og trygge overgange mellem inde og ude, mellem de faste baser og det store fællesskab.

Q7 A1588

Forener de mange tilbud og funktioner

Skolen er opbygget af klynger omkring et fælles hjerterum. Som det samlende torv forener hjerterummet både lokalområdet, ankomsten og klyngerne med idrætshallen, biblioteket, børnehuset, fagområderne og klassetrinnene i et åbent og stemningsfuldt greb. Hjerterummet forener på den måde skolen på tværs af funktioner, samtidig med at en stor fællestrappe giver plads til både bevægelse og fordybelse.

Q7 A2158

Vil du vide mere?

Torben Skovbjerg Larsen
Stiftende partner / CEO / Arkitekt MAA
Aarhus
tsl@aart.dk
+45 25 32 32 79