Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse på vores website | Læs mere

Effektcase | Vrå Børne- og Kulturhus

Skaber trivsel for elever, lærere og lokalsamfundet

Gode fysiske rammer på skolerne har en positiv påvirkning for børn, lærere og pædagogers trivsel. Det gælder ikke mindst lydniveauet, hvor en god akustik kan styrke indlæring og mindske koncentrationsbesvær. For at kunne skabe et attraktivt læringsmiljø har vi hos AART inddraget medarbejdere og elever i processen, da vi tegnede et nyt Vrå Børne- og Kulturhus i Hjørring Kommune, hvor læring, trivsel, fællesskab og sammenhængskraft er i fokus.

AART Vraa effektcase web 04 AART Vraa effektcase web 05 AART Vraa effektcase web 06

Effekt

  1. 79 % af lærerne og pædagogerne oplever, at de fysiske rammer har en positiv betydning for deres egen trivsel

Attraktivt læringsmiljø

Undervejs i processen med at skabe et attraktivt nyt Vrå Børne- og Kulturhus blev elever, pædagoger og lærere inddraget i forhold til bl.a. indretning af faglokaler og test af interiør i klasselokalerne. Dermed blev der fra start af skabt ejerskab i forbindelse med ibrugtagning af den nye bygning og ikke mindst et øget fællesskab blandt personalet i huset.

Det nye Vrå Børne- og Kulturhus byder på lyse og åbne lokaler med ind- og udkig, hvilket er med til at skabe transparens til klasselokalerne, og gøre det nemt og trygt for lærerne at komme i kontakt og kommunikere med hinanden. Rundt i huset er der skabt nicher, der er oplagte til gruppearbejde, fordybelse og socialt samvær, hvilket forbedrer rammerne for elevtrivsel og medarbejdertrivsel.

Tal fra den Nationale Trivselsmåling viser, at 4-9. klasseelevernes tilfredshed med undervisningslokalerne på skolen, er steget fra 50% til 77% i forbindelse med flytning til den nye skole.

Effekt

  1. 74 % oplever, at de fysiske rammer har en positiv betydning for elevernes trivsel.
AART Vraa effektcase web 09 AART Vraa effektcase web 10 AART Vraa effektcase web 11

Sammenhængskraft i huset

Vrå Børne- og Kulturhus består af én bygning med tilhørende aldersvarende fasehuse. Centralt i bygningen er hjerterummet placeret, hvorfra man hurtigt kan danne sig et overblik over huset. Hjerterummet er med til at give en fælles identitet og sammenhængskraft, og rummet er et socialt mødested, hvor hele skolen mødes på tværs af klassetrin. I det daglige betyder det, at samarbejdet på tværs af årgange opleves som mere uformelt end før, og at man hilser og interagerer mere med hinanden.

Skolens lærere og pædagoger vurderer, at der er en øget interaktion mellem skolens elever i den enkelte fase (74%) samt en bedre overgang mellem skole og SFO (73%).

Et åbent og aktivt hus

Men Vrå Børne- og Kulturhus er ikke kun for skolens elever og ansatte. Efter lukketid er der adgang til dele af skolen heriblandt idrætscenteret og biblioteket, der er inkorporeret i bygningen. Der afholdes arrangementer og koncerter i hjerterummet, og elever opholder sig på skolen efter skole, hvor de venter på fritidsaktiviteter i idrætscentret. Det giver en bedre sammenhængskraft mellem skolen og lokalsamfundet, og Vrå Børne- og Kulturhus opleves som en levende bygning.

Der er mange fra mellemtrinnet, som bliver hængende, også flere end vi lige havde regnet med. De er her også tit i weekenderne, fordi der er åbent. Jeg synes, at det er skønt, at det er et levende hus.
- Citat fra skoleledelse
AART Vraa effektcase web 13

Akustik som virkemiddel

Ved at bruge lydabsorberende materialer m.m. opleves akustikken i Vrå Børne- og Kulturhus som noget af det bedste ved skolen. Lige netop akustikken er en vigtig faktor for det attraktive læringsmiljø, fordi den gode akustik understøtter fordybelse i undervisningen. Men den gode akustik har også den påvirkning, at man automatisk taler lavere og gearer ned, hvilket øger trivslen hos både elever og skolens medarbejdere. Samtidig muliggør den gode akustik forskellige undervisningsformer, da det f.eks. ikke er generende for andre, når særligt de yngre elever har bevægelse i undervisningen indenfor.

Jeg synes, det allerbedste, og det kan godt være, at det er en lille ting, det er lyd. Det er påfaldende, når man kommer ind i huset, at der er sådan en rar lyd, og jeg tror det har stor indflydelse på eleverne. Man har lyst til at skrue ned…
- Lærer

Kom bag om effektcasen

Effektcasen bygger på en evalueringsrapport gennemført af vores effektteam fra 2021-2023, hvor der er indsamlet både kvalitativ og kvantitativ data. AARTs EffektkompasTM er anvendt som et gennemgående evalueringsværktøj. Dataindsamlingen er suppleret med data fra den nationale trivselsmåling gennemført af Børne- og Undervisningsministeriet.

Læs evalueringsrapporten her

Vrå Børne- og Kulturhus er skabt for Hjørring Kommune i samarbejde med JAJA Architects, Søren Jensen som rådgivende ingeniør og NCC som entreprenør.

I 2022 blev Vrå Børne- og Kulturhus kåret som årets skolebyggeri og vandt i 2023 Hjørring Kommunes Arkitekturpris.

  • Johanne Mose Entwistle
    Partner / Effektchef / Antropolog
    Aarhus
    jme@aart.dk
    +45 22 50 78 40
  • Mette Riisgaard Hansen
    Senior effekt- og evalueringskonsulent
    Aarhus
    mrh@aart.dk
    +45 41 96 09 95