Styrker Helsingørs omdømme
Med mere end 750.000 besøgende om året er Kulturværftet en folkelig succes. Ikke alene har det revitaliseret Helsingørs havnefront. Det har også skabt nye muligheder for udviklingen af byen fra værftsby til kulturby. Det er blevet byens største kulturdestination, hvis mange besøgende hvert år omsætter for 27.800.000 kroner i byen - på hoteller og restauranter og i butikker.
Det er i den grad gået den rigtige vej. Strategien har været, at folk skulle holde op med kun at tænke på København, men tog os med i overvejelserne. Nu ved folk godt, at vi er her.Michael Foch / Leder af Kulturværftet
Styrker byens omdømme
Kulturværftet står i dag som Helsingørs mest besøgte kulturinstitution, og som omdrejningspunkt for Kulturhavn Kronborg har det styrket byens omdømme som en moderne, kulturbærende by. I dag associeres Helsingør således med kultur blandt danskere generelt, og næstefter København og Roskilde opleves byen som Sjællands mest toneangivende kulturby. Internationalt har Kulturværftet også bidraget til at styrke Helsingørs omdømme – udråbt af New York Times til et af verdens mest seværdige steder i 2014.
Kulturværftet har givet Helsingør en helt ny profil, og det trækker nye muligheder til byen. Før var det kun til Louisiana, men nu kommer folk helt til Helsingør.Lokal borger / Social survey af Kulturværftet udarbejdet i samarbejde med Alexandra Instituttet
Blander sig med Europas bedste biblioteker
Det rummer desuden et af Danmarks mest benyttede biblioteker – kun overgået af de langt større byer Aarhus, København og Odense. Siden indvielsen har det fordoblet antallet af besøgende, og i 2015 rundede det en million besøgende. Succesen har også vakt interesse internationalt, og som et af blot fire europæiske biblioteker har det fået betegnelsen ”exceptionel” – den fornemste vurdering af Library Ranking Europe.
Bliver kun overgået af Operaen og Det Kongelige Teater
Med sin ikoniske arkitektur har Kulturværftet tiltrukket store kulturevents som Kronprinseparrets Priser og verdens største designpris, Index: Awards. Læg dertil tv-shows som X-Factor på DR. Tilsammen har det gjort Kulturværftet til et af Danmarks mest omtalte kulturhuse med mere end 13.700 omtaler i danske medier siden indvielsen i 2010 – kun overgået af Operaen og Det Kongelige Teater.
Kilder
VisitDenmark, Turismes økonomiske betydning i Danmark 2014 / Helsingør Dagblad, Helsingør hæver ambitionerne for om flere turister, 2016 / Helsingør Dagblad, Gæsterne strømmer til Kulturværftet, 2016 / TV2, Branding-ekspert: Kongelig prisfest styrker Helsingørs image, 2015 / Infomedia, benchmarking med andre kulturinstitutioner i perioden 2010-2018 / Library Ranking Europe / Helsingør Kommune, Analyse af Kulturområdet 2018 / Alexandra Instituttet, social survey af Kulturværftet 2013