Vi anvender cookies for at give dig den bedst mulige oplevelse på vores website. Læs mere

Effekt case

Pop-up-togvogne sætter Aarhus på verdenskortet

Effekten af pop-up-togvognene

  • 3.200.000
    mennesker læste om bydelen i løbet af sommeren 2017, hvor den var på skinner.

Hvad gør man med et gammelt industriområde, der skal omdannes til et nyt beboelseskvarter, men som indtil byggeriet går i gang står tomt? Som svar gik vi sammen med de lokale iværksættere Jonas ”Pindhund” Hallberg og Thomas ”Vovemod” Lütken. Sammen skabte vi en pop-up-bydel på skinner, der bød på alt lige fra et etværelseshotel til et apotek og offentligt drivhus – og det skulle vise sig, at den rullende bydel hurtigt satte Aarhus på verdenskortet.

Fra Bo Bedre til Dezeen

Historien om den rullende bydel blev hurtigt opsnappet af danske og internationale medier, hvor man kunne man læse om togvognene fra danske Bo Bedre, italienske Idealista, kinesiske DesignWant til verdens førende design- og arkitekturmedier som Dezeen og Designboom. I løbet af sommeren 2017, hvor togvognene var på skinner, læste 3,2 millioner mennesker om pop-up-bydelen, og hvad der var tænkt som et kreativt indspark i debatten om den lokale byudvikling – og bygget med få midler og god hjælp fra lokale ildsjæle – blev med til at brande Aarhus på den danske og internationale scene.

Givismevejen aarhus aart 11
Jeg har altid haft en drøm om at bygge mobile bygninger. Jeg teamede derfor op med AART, og efter en del snak frem og tilbage med Aarhus Kommune, fik vi lov til at bruge 500 meter togskinner på Søren Frichsvej til vores idé.
Jonas ”Pindhund” Hallberg / Lokal iværksætter
Givismevejen aarhus aart 3

Skabt på et socialt sigte

Det sociale sigte var den oprindelige grundtanke med den rullende bydel. Det var at vise, hvordan midlertidig arkitektur kan få folk til at mødes og give fornyet liv, hvor der ellers bare står tomme byggegrunde. For som flere større byer vokser Aarhus markant, og med den stigende urbanisering følger, at tidligere industriområder omdannes til boligområder. Ofte går der dog lang tid, fra de politiske beslutninger træffes, til de føres ud i livet – så hvorfor ikke bruge denne periode produktivt og få det bedste ud af områderne, inden de bliver omdannet?

Givismevejen aarhus aart 10
Det var fantastisk at se, hvordan borgere på tværs af alder og social baggrund arbejdede sammen og gjorde byggeprocessen til en fællesskabende faktor.
Anders Strange / Partner i AART architects
Givismevejen aarhus aart 8

Kilde / Det er medieovervågningsbureauet Infomedia, som har hjulpet os med at overvåge presseomtalen af pop-up-togvognene og måle antallet af læsere i sommeren 2017, hvor togvognene var på skinner.