Sønder Otting Skole

Projektforslaget til Sønder Otting Skole stimulerer med sine aktivitetsmuligheder elevernes lyst til leg og læring. Og netop dét var visionen for Haderslev Kommune, der med den nye skole ønskede et aktivt og bredt favnende læringsmiljø med helt nye muligheder både inde og ude.
 
Projektforslaget bygger på en dyb indlevelse i kommunens vision, som indfries arkitektonisk ved at opdele skolens i fire universer: Børneuniverset for 0.til 3. klasse, Junioruniverset for 4. til 6. klasse, og Det Sanselige Univers og Maduniverset for 7. til 9. klasse. Hvert univers rummer en rigdom af muligheder for hver årgangsklynge – her kan eleverne kan mødes, mens de andre steder kan trække sig tilbage, finde ro og fordybe sig. Det gælder for eksempel i de centralt placerede gårdmiljøer eller afskærmede læsekroge.
 
Samtlige universer flettes sammen med skolens åbne og centralt placerede hjerterum, hvor caféen og multiværkstedet placeres, og på tværs af skolen opstår på den måde et væld af muligheder, hvor fællesskaber kan opstå og udfolde sig. Det samme gør sig gældende udendørs, hvor boldbaner, asfalterede legeområder og naturen giver eleverne mulighed for at drøne rundt i moon-carts, hoppe fra klatrestub til klatrestub på bevægelsesbakken eller flyve ned ad svævebanen. Det hele sat smukt i scene sammen med de grønne omgivelser.
 
Forståelsen for omgivelserne kommer også til udtryk i materialerne, da skolen beklædes med mursten, tegl og træ i naturlige farver. Naturlige materialer og varme nuancer, der visuelt smelter skolen og naturen sammen. Som et kontrastfuldt element beklædes det svævende Personaleunivers dog med mørkt aluminium, så skolen får en dynamisk silhuet. Læg dertil de store panoramavinduer, der overalt bringer naturen dybt ind i skolen ind og skaber et lyst og åbent læringsmiljø med stor sammenhængskraft.